Ordblindhed
(DYSLEKSI)
Ordblindhed defineres som vanskeligheder med at koble bogstav og lyd, og dette vil give barnet vanskeligheder med både at læse, skrive og stave.
Vanskelighederne skyldes primært, at det center i hjernen, hvor koblingen fra bogstavets visuelle udtryk (form) til sproglyde sker, ikke fungerer optimalt. Årsagen til vanskelighederne kan ikke fjernes, men ved at træne forskellige strategier og bruge IT-værktøjer til at læse, skrive og stave, kan vanskelighederne minimeres væsentligt.
Brug af IT i læringen er på ingen måde ”snyd”. Det er tværtimod vigtige redskaber i og for ordblindes læring og udvikling.
Undervisning & Lektiehjælp
Oplever du, at dit barn:
- er udfordret i sin læseudvikling, der måske aldrig rigtig er kommet i gang
- har modstand på læse- og skrivelektier
- har et lavt selvværd og svært ved at tro på, at det skal kunne lykkes
- har svært ved at lære og huske bogstavernes form, navn eller lyd
- måske endda er ked af at komme i skole
Hvis du genkender nogle af ovenstående punkter, kan det være godt givet ud at supplere undervisningen i skolen med et individuelt og intensivt læringsforløb. Og ofte er småjusteringer eller et kort individuelt forløb nok til at få vendt udviklingen i positiv retning.
Sansemotorik
Leg, rytmik, motorik og bevægelse er ikke kun vigtig at have fokus på, for at vores børn skal blive sunde og få gode motionsvaner, det er mindst ligeså vigtig for indlæring, hukommelse og motivation!
Med en bred vifte af stimulering, nøje tilpasset det enkelte barns behov og forudsætninger, vil mange udfordringer nu og senere i livet derfor kunne reduceres.
Børn med en god sansemotorik leger bedre, har det bedre fysisk, psykisk, socialt og bliver mindre ”forstyrret” i deres læring. Desværre er faktum, at mindst hvert sjette barn, der starter i skole, har en understimuleret sansemotorik.